Dag 14, 15, 16, 17 en 18

6 december 2012 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Moab Utah donderdag 6 december om 15.00 uur

Tijd om te schrijven, anders vergeet ik zelf alles…:)

Vandaag 6 december en rust-/was-/lees-/werk-/wacht-/ en schrijfdag….. Laat op vandaag dus!

We hebben het 17 dagen zonder regen gered, maar vanochtend rond zes uur kletterde het op het dak van de camper….

Toevallig stond ik al helemaal klaar om mijn eerste grote tocht te maken zonder gids…. Maar ja, als het zo nat is dan kan dat natuurlijk niet doorgaan…. Weer grote pech dus…..:(

prepare for hiking

Het beloofde een regenachtige dag te worden, maar inmiddels is het al weer helemaal opgeklaard en meisje zit zelfs lekker in de zon te lezen….. heeft al hard gelopen en de was gedaan…. Welverdiende rust zou je zeggen!

Het wordt wel kouder nu in deze contreien…. Vanaf nu daalt de nachttemperatuur naar -6/-9 en overdag in de zon naar + 14/15…. Het wachten vandaag is dus op het mannetje uit het dorp dat de camper komt ‘winterizen’, alle water eruit en antivries erin…. Maar mannetje komt pas vrijdagochtend om 9 uur naar de camping en is dan een uurtje bezig….

Daarna vertrekken we hier voor een lange rit naar Bryce Canyon waar de nachttemperatuur rond de -13/-15 ligt. Te koud om in de camper te slapen en dus maar voor twee nachten een hotel daar gereserveerd.

De afgelopen dagen natuurlijk weer prachtige routes gereden en veel natuur gezien…. Je wordt er een beetje blasé van als je niet uitkijkt…  we moeten wel tijd nemen om alles een beetje te verwerken anders zie je de mooiheid er niet meer van af…. En dat verdient de natuur hier zeker niet!

Klok in Flagstaff

Kerk in Flagstaff

Vanuit Lake Powell via Flagstaff naar Oljato Monument Valley.

Page, het dorpje onder Lake Powell is pas gesticht in 1960, bij de opening van de dam. Heel veel nieuwbouw dus en opvallend….. een straat door het dorp, waar naast elkaar 9 verschillende kerken liggen…. Van katholiek tot en met zwaar gereformeerde baptisten…. Alle gebouwen even mooi en goed onderhouden…. Voor de rest….? Niets te beleven!

Onderweg de drang niet kunnen weerstaan…J!!

McDonalds… kipburger en Br. een ‘lekker opgezoete’ fruit/walnoot salade…J….kip niet aangeraakt maar gesmuld van de frietjes en de mayo….:)

Eindbestemming:

Hoe mooi wil je het hebben….? Zelfs de cabin van John Wayne gezien en het appartement van John Ford waar de heren verbleven tijdens de filmopnames. Bij aankomst op de camping meteen een rondrit door het National Park geboekt onder begeleiding van heuse Navajo. Voor de dag daarna natuurlijk.. en in de middag natuurlijk!

op weg naar Oljato Monument Valley

Prachtige plek op de camping en ademloos naar zonsondergang zitten kijken…

op weg naar Moab

‘Klein’ steekje weggewerkt…gebakken in roomboter!

camping Gouldings Trading Post

Rondrit met Larry, onze gids, was zeer boeiend, informatief en indrukwekkend….. niemand anders in de bus want ook daar was rond deze tijd niemand te zien….. uitgestorven, terwijl je voor een plekkie in de zomer twee jaar van te voren moet reserveren…

Naast een uitleg in gebrekkig Engels was onze gids van middelbare leeftijd vooral geïnteresseerd in zaken als de vraag waarom Nederlandse vrouwen altijd zo groot zijn….J Maar hij heeft ons alle mooie plekjes laten zien, zoals de ‘nine dancers’, de’ three sisters’, ‘the elephant’, snoopy’’  etc. etc.  allemaal rotsformaties die door de ‘white man’ zo genoemd waren….. Navajo’s denken daar heel anders over maar dat begrijpen toeristen toch niet…..:).

snoopy

tour monument valley Navajo Tribal Park

Na twee dagen ondergedompeld te zijn in cowboy- en indianencultuur gaan we weer op pad.

Twee onvergetelijke nachten gehad met mijn absolute jeugdhelden, die zich openbaarden in hun natuurlijke omgeving. Lange gesprekken gehad met Winnetou, Old Shatterhand, Old Firehand, Old Surehand, Nsho-Toshi (de zus van Winnetou en verliefd op Shatterhand!) en Sam Hawkens en vele andere helden… met veel dank aan Karl May natuurlijk…

Vanuit het National Park op naar de volgende stop…Moab Utah…. Een snel groeiende toeristenstad als gevolg van een prachtige natuurlijke setting voor rafting, klimmen, fietsen en alle andere risicovolle sporten…:):)

Ook niet veel te doen in het stadje, maar het heeft wel wat…. Gastvrij en sfeervol wel…. goede Chinees ook!

Onderweg de alle slechtste koffie gekocht die je je maar kunt voorstellen. In een cafetaria langs  de weg! Leuk gesprek gehad met eigenaresse die haar demente moeder de koffie liet zetten. Foto van gemaakt en echt niet meer…. In het volgende dorpje in het riool gegooid en verse cappuccino gedronken in leuke alternatieve coffeeshop. Dat was in Monticello. Waarom dit dorpje speciaal genoemd? Omdat we hier nog terug zouden komen!

Wederom een prachtige route naar Moab van ongeveer nog 80 kilometer. Alle in het boek genoemde RV-sites waren ‘closed for winter’, op 1 na en dat is ook weer een hele mooie. Uitgebreid kennis gemaakt met de campmanager en zijn vrouw en mooi plekkie uitgezocht….

Klaar om boodschappen te gaan doen en uit te eten bij de ons beloofde Thai…..

Nog even het adres opzoeken op de Ipad en toen bleek dus dat mijn tas met elektronica kwijt was!!! Brigit !!!!! J was vergeten om mijn tas met laptop en haar computer mee te nemen uit de coffeeshop in Monticello….L Dat bleek overigens pas nadat alle andere mogelijkheden waar de tas achtergebleven had kunnen zijn uitgesloten waren…

Via de ‘campingboas’ het telefoonnummer van die tent kunnen achterhalen, maar helaas …na drie uur gesloten….. morgenvroeg om 7 uur weer open…

Dat is dus een onrustig nachtje geweest, want beetje onhandig als je alles na twee weken alweer kwijt bent…. Nog een beetje dragelijk omdat Ajax ondanks onbeduidende nederlaagje toch verder gaat in Europa….J

Na telefoontje om 1 minuut over 7  bleek dat ze de tas daar hadden gevonden…. Gelukkig. Nog even verwarring omdat volgens haar van de shop, gisterennamiddag ook al iemand zich had gemeld voor de tas en dat was niet ik, want die stem was heel anders…..:( Dat was dus de ‘campingboas’ die het antwoordapparaat had ingesproken….. lastig uit te leggen, maar wel gelukt…J ’s ochtends  snel op en neer gereden (3,5 uur) en tas opgehaald….

Van Sinterklaas toch nog een mooi kadootje gehad dus, dat nog vele malen werd overtroffen door een groot stuk pure chocoladeletter in mijn schoen, die ik niet eens had gezet!!!!!! Je maakt wat mee op zo’n reis!

Verder 5 december gebruikt om mooie rit te maken langs rivier en om camping, en golfbanen in Las Vegas te reserveren. We gaan niet in een hotel, maar 4/5 nachten in RV-park vlak bij de Strip… Ook kaartjes geboekt voor concert van Shania Twain in The Colosseum van Caesars Palace op woensdagavond. Dinsdag en donderdag golf en woensdag kijken, shoppen en gokken!

Castel Creek Winery, Moab

scenic drive highway 128 bij Moab

De rust etc. dag al weer bijna voorbij…. Zon weg…. Wordt koud en dus de camper in…kachel aan en filmpje kijken….. dat schiet lekker op met ‘six feet under’.

Yahtzee…? Geen goed nieuws te melden nog!